Ova je školska godina već do sada bila puna raznih uspona i padova, ali na sve to dogodilo se nešto što nitko od nas nije mogao očekivati. Ako posjetite bilo koje online portale, naslovi koji će vas zabljesnuti vezani su uz pojavu i brzo proširenje virusa COVID-19. Virus je u vrlo malom vremenskom periodu zarazio mnogo ljudi na svim kontinentima osim na Antarktici pa je WHO (Svjetska zdravstvena organizacija) proglasila pandemiju. Uz ovakvu situaciju, vlasti država u cijelom svijetu morale su donijeti određene mjere opreza i zaštite za svoje stanovnike. Time dolazimo i do mjera koje su se poduzele u cijeloj našoj Republici Hrvatskoj gdje se obrazovanje trenutno odvija putem online nastave.

Kako bi dobili što stvarniji i iskreniji uvid u to kako takva vrsta nastave funkcionira, međusobno su razgovarali maturanti naše gimnazije (naravno, online, bez brige). Aktualno je pitanje što će biti s maturom? Što s maturalnim tjednom? Što s maturalnom večeri? Vječit odgovor koji dobivamo na ta pitanja je: „Bez panike! Sve će se riješiti, samo bez panike!“. Na internetu su počele teći razno razne krive, izvrnute i lažne informacije, potpisivati se peticije i predviđati situacije. Pitate li se zašto? Zato što nam nitko ne želi dati odgovore pa do njih dolazimo sami.

Krenuli smo komentirati online nastavu jer ipak je to najveća novost i promjena s kojom se nosimo svakog dana. Prema riječima našeg ravnatelja sve radi baš odlično i sve je bolje od boljeg. Misle li tako i učenici? Sve izjave koje smo sakupili dolaze od maturanata svih razrednih odjela, jer ipak na njih ova promjena najviše utječe.

Komentari učenika

„Ja sam tip učenika kojem jako paše ona “normalna” škola gdje u svakom dijelu sata mogu upitati profesora ili nekog drugoga ako nešto ne razumijem i prodiskutirati i zapravo time shvatiti puno više stvari nego ovako. Sad doslovno iz svakog predmeta dobijemo zadatke i naputak da ih riješimo, eventualno neku prezentaciju ili video na tu temu koji rijetko kad pomognu jer nije isto kad netko prezentira gradivo ili kad ja suhoparno gledam u prezentaciju, npr. iz fizike ne razumijem ni jedan primjer, zašto i kako se što računa. Naravno, neki profesori se jako trude i stvarno cijenim taj trud i razumijem da je i njima teško i novo i da nitko nije bio spreman na to, ali onda se ne bi trebalo očekivati da će učenici preko online ili TV škole naučiti isto kao i kad normalno pohađaju nastavu. Po mojem mišljenju, to je nemoguće i neostvarivo. Da se još osvrnem na TV školu, za osnovnoškolce takav oblik nastave možda ima smisla i može funkcionirati, ali za srednje škole to apsolutno nema smisla. Smatram da je tako jer kad pogledam samo gimnaziju, razlika u broju sati i gradivu nekih predmeta između različitih gimnazijskih smjerova vrlo je velika, a kamoli kad uspoređujemo gimnaziju s nekom strukovnom školom. Zbog toga TV školu niti ne gledam jer sam iz većine predmeta to već odradila i nema mi smisla gledati nešto sto već znam i sto sam naučila. Sve u svemu, nisam razočarana online školom jer ipak je to profunkcioniralo u jako kratkom roku, ali ipak mislim da ona ne može nadomjestiti onu nastavu koju bismo proveli u školskim klupama da je to sada moguće.“

„Smeta mi količina gradiva koju moramo obrađivati sada u usporedbi s onom kojom smo obrađivali u školi. Npr. kod nekih smo profesora jednu prezentaciju obrađivali po dva tjedna, a sad bi oni da mi ovo i ono i to je puno za razliku od onoga što smo radili. Dovodi se u pitanje i to da se sada u ovoj situaciji nadoknađuje njihov štrajk.“

„Mislim da bi bilo fer da reduciraju gradivo na maturi jer kak da mi pišemo isto kak i maturanti prije nas, a gle kaj nas je sve zadesilo.“

„Potrudila se budem za faks koji želim i ako bum morala proći kroz maturu i prijamni budem, samo me zanimaju datumi točni i precizni, a toga nema.“

„Da nam barem daju neki izbor da obrađujemo predmete nama bitne.“

„Meni je problem jer nam profesori ne šalju nekim redoslijedom, a pokušavam raditi za maturu, i više ne znam kak da sve posložim da stignem u miru. Ne znam što je bitno za školu raditi, a što je manje bitno. Radije bih radila više za maturu.“

„Samo da znamo što će biti s maturom, da si znamo u glavi posložiti stvari i da znamo scenarij, puno bi nam značilo da to znamo!“

„Nije ok od profesora da šalju zadatke kad se sjete, nek pišu u vrijeme kad je škola, a ne svaki dan u bilo koje doba dana. Profesori daju previše gradiva koje se ne stigne obavit u tjedan dana uz učenja za maturu, imamo osjećaj da radimo duplo više nego što bi da idemo u školu.“

„Vidjela sam puno članaka kako odrasli, pa i studenti reagiraju na pritužbe maturanata, ali činjenica je da nitko nije bio u ovakvoj situaciji ikad. Ne samo da nismo išli u školu zbog štrajka već je i izbila svjetska epidemija/pandemija (stručnjaci nek se bore koje od toga). Znači da od svih maturanata na svijetu, mi smo izgubili apsolutno najviše školskih dana. Nizozemska, Engleska i međunarodne škole koje idu po programu IB su otkazali svoje finalne ispite (mature, GCSE,…), države koje su puno bolje, sa školskim rezultatima, rangirane u svijetu od nas, uključujući i program IB kojeg pohađaju najbolje svjetske fakultete (njihov postotak učenika na top ljestvicama fakulteta nije mjeriv s hrvatskim), vide ovaj problem i rješavaju ga kako misle da je najbolje za njihove učenike. Oni to rade za dobrobit svoje države. Naša ima nekako izokrenutu sliku što joj je u dobrobit. Ne bih željela previše u širinu zašto bi nam se matura trebala otkazati ili ne otkazati, previše ljudi je već pisalo o tome. Željela bih reći da online nastava većinom ne funkcionira, postoje razno razni problemi koji su sigurno navedeni već nekoliko puta, ali kao i inače svi zatvaraju oči i pretvaraju se da je sve divno i krasno. I kako da onda mi maturanti, oni čija je profesionalna budućnost najviše na koncu uspijemo? Znanstvenici su procijenili da COVID-19 neće stati brzo, NCVVO je poslao upitnik ministarstvu, ali nitko ne govori ništa. Opet slušamo od strane ministarstva kako je sve divno i krasno i kako odlično funkcionira. Ja želim dati primjer kako sve funkcionira tako odlično u mojem kućanstvu. Učenica sam završnog razreda gimnazije i cijeli dan provodim za laptopom jer profesori šalju zadatke ‘kak im dođe’, previše je gradiva (i tako dalje). Oba moja roditelja moraju raditi, zbog ovoga nemaju uvijek stalno radno vrijeme, i ja ostajem sama doma s bratom kojemu je potrebna pomoć za izvršavanje školskih obaveza. Ili se mogu fokusirati na njega pa moje obrazovanje pati, ili mogu njemu reći neka me pusti na miru pa pati njegov rad. Naravno kompromis je da pomažem njemu i izvršavam svoje školske obveze što znači da mi treba puno dulje za obaviti sve. Ali naravno, sve je divno i krasno. Mene zanima kako da mi maturanti, sada već u svijetu odraslih, uzmemo stvar u svoje ruke ako nam nitko ništa ne govori? Oduvijek sam imala san svog budućeg školovanja i za taj san sam se spremna odreći svega, ne spavati i učiti ako to znači upisati fakultet koji želim. Ali kako da ja to odradim ako nitko ne donosi nikakve odluke vezane uz našu maturu? Svi postavljaju pitanja, a ministarstvo ne daje konkretne odgovore ni na jedno. Oni plješću zaposlenicima sa balkona. (Ja se slažem da medicinsko osoblje zaslužuje kapu do poda, ali ne plješću im svaki dan cijelo radno vrijeme). Odgovori koje dobivamo su ‘ma sve je super’, ‘ne brinite vi ništa, sve će biti u redu’ i slični. Kako da se ne brinemo kada smo usred svjetske krize, a mi nemamo ni jednu konkretnu informaciju? Državna matura je nešto na što nas pripremaju od prvog razreda gimnazije i svi znamo da je ona neizbježan trenutak u našem životu koji nam više-manje određuje profesionalnu budućnost. Ali nas nitko nije pripremio da se nastava neće održavati zbog štrajka i da ćemo biti zaključani doma zbog bolesti. A najžalosnije je da u našoj državi gdje je sve divno i krasno, još manje su nas pripremali na to da se u ovakvim trenutcima krize, ne brinemo. Stalno nam govore da se moramo ponašati kao odrasli, no prema nama se svi i dalje odnose kao prema djeci. Stalno nam govore da se mi borimo za našu bolju budućnost, no kada to učinimo onda smo razmaženi maturanti koji ne žele pisati maturu i samo se žale. Problem online nastave i ovogodišnje mature je za sad rješavan kao i svi ostali u našoj državi. Sve je divno i krasno, a onima kojima nije neka odu, a ako ne žele otići neka šute.“

„Ono što zapravo velika većina nas želi reći je da pokušate razumjeti da nismo mala djeca i da ne volimo da nam se govori da se ne brinemo i da će sve biti u redu, jer nije u redu. Sve je izvrnuto i naopako, ali nitko od vas nije kriv za to. Mi to znamo i cijenimo vaš trud, cijenimo suradnju koju želite stvoriti s nama preko ove online škole (oni koji žele, ima onih koji ne rade niti u školi pa ni sada). Istina je da nam nitko trenutno ne može ostvariti komunikaciju i obrazovanje koje dobijemo kada sjedimo pred vama u klupama, to se NE MOŽE zamijeniti, da može ne bi nitko od vas imao posao i svi bi mogli kupiti knjige naći si video i učiti, ali nije baš tako. Možete reći da imamo 24 sata u danu i da se sve stigne uz dobru organizaciju, ali nakon što odradimo sve što moramo uglavnom smo preumorni za učenje za maturu ili neku drugu mentalnu aktivnost.“

„Ako se pitate što zapravo na kraju želimo od vas? Želimo da nas shvaćate na način na koji ste nas učili da bi nas se trebalo shvaćati kao, sada već odrasle, mlade i intelektualne ljude. Puno je problema, nismo u istoj situaciji i u istim okolnostima kao bilo koji dosadašnji maturanti i ljuti smo zbog toga, ne na vas direktno, ali i na vas jer nam se iz dana u dan govori kako je sve super kako je ovo najbolje rješenje, a nas se nikada ne pita. Ne pita se nas, ne pita se naše roditelje, ne pita se ni vas i ljuti smo na takav sistem, na takav način rada. Baš kako je rečeno funkcioniramo tako da ako se nekome ove ne sviđa idi, a ko neće ići nek šuti. Ne šuti nam se više i tražimo odgovore, tražimo da svi počnu raditi svoj posao.“

Da ne bi završili u ovako gorkom tonu ipak bismo htjeli reći da može biti i gore, svjesni smo toga i sigurno negdje i jest puno gore. Uzmite u obzir da govorimo o onom što nam je poznato, a to je situacija u našoj školi. Nadam se da su barem neke od naših riječi dospjele do vas i da možete barem malo više razumijeti zašto smo uznemireni.

M.F.

Za kraj, plakati s vodičem za rad od kuće i preživljavanje online nastave, te kako učiti za vrijeme online nastave.

Autorica plakata: Mirta Strbad, 4. d
Autorica plakata: Ema Godek, 3. b

 

Napomena: komentari učenika nisu lektorirani / mijenjani u sadržaju. Svi komentari učenika su anonimni.

Komentari