Jeste li znali da učenici u gimnazijama u Francuskoj provode vrijeme u školi od 8 do 17 sati, a srijedom imaju skraćeni radni dan do 12 sati? Da imaju veći broj nastavnih sati, ali manji broj predmeta u nastavnoj godini? Nastavni sat traje 55 minuta, raspon ocjena je od 0 do 20, no samo ocjene od 10 do 20 znače prolaz. Francuski školski sustav također ima i složeniji sustav izbornosti nastavnih predmeta, ali se gimnazijalci mogu i ranije specijalizirati za predmete za koje su zainteresirani nego učenici u Hrvatskoj.

Za vrijeme petodnevnog promatranja rada francuskih nastavnika, u okviru Erasmus „job shadowing” mobilnosti u školi Lycee Polyvalent Louis de Cormontaigne – Metz imala sam priliku pratiti nastavu Engleskoga jezika. Kolegicama i kolegama iz Francuske predstavila sam hrvatski školski sustav i načine poučavanja engleskoga kao prvoga i drugoga stranog jezika u našoj školi te naučila pojedinosti o francuskome školskom sustavu i metodama rada u gimnaziji u Metzu.

Uz redovne razredne odjele opće gimnazije postoje i specijalizirani odjeli te tzv. europski odjel, u kojemu učenici imaju dvojezični program te slušaju predmete poput Ekonomije i Književnosti na engleskome jeziku. Vrlo često rade na tekstovima sa stručnim vokabularom i raspravljaju o povezanim temama. Također, s obzirom na to da Metz trenutno doživljava priljev migranata iz Ukrajine, ali i ostalih zemalja svijeta, postoji i posebna nastava francuskog i engleskog jezika za učenike doseljenike.

Gimnazijsko obrazovanje u Francuskoj traje tri godine, a državna matura (le baccalaureat) iz Francuskog jezika polaže se nakon druge tj. predzadnje godine školovanja. Državnu maturu iz Engleskoga jezika učenici polažu nakon zadnje tj. treće godine gimnazije, a provodi se u dvije etape. Prva je pisani ispit – učenici imaju tri i pol sata vremena te trebaju napisati esej od 500 riječi koji je sadržajno sinteza triju zadanih tekstova. Također, trebaju prevesti tri ulomka s engleskog na francuski jezik. Usmeni dio ispita traje 20 minuta, 10 minuta za prezentaciju i 10 za razgovor s profesorima ispitivačima. Učenici unaprijed izaberu minimalno četiri književna teksta koja su obradili na nastavi i predstave njihovu problematiku. Također, mogu donijeti i svoje tekstove iz književnih djela o kojima žele govoriti. Nakon prezentacije u razgovoru s ispitivačem pokazuju vještinu odgovaranja na pitanja i argumentiranja. Gimnazija u kojoj sam promatrala rad nastavnika engleskog jezika organizira i tzv. „classes preparatoires” – dodatne pripremne sate jer u pripremu za najteže tehničke fakultete učenici često ulože još dvije godine nakon položene državne mature.

Boravak u Lycée Polyvalent Louis de Cormontaigne Metz za mene je bio vrijedno iskustvo koje je otvorilo nove vidike raznim pristupima obrazovanju.