Dana 22. studenog 2024. godine, šestero uzbuđenih učenika i polaznika GFG geografske grupe ( učenici Petar Jug 3.a, Rajna Perošić 4.g, Simon Sović 4.c, Lejla Krtanjek 2.d, Borna Vazdar 4.g, Nadja Jandrašec 3.g ) u pratnji profesora Zvonimira Treščeca i Ivana Piskača uputilo se na uzbudljivu avanturu na treći po veličini kanarski otok Gran Canariju, u okviru projekta „Be Aware Of What We Wear“.
Kanarski otoci ili Kanari su španjolsko otočje u Atlantskom oceanu, sjeverozapadno od obale Afrike. Sastoje se od osam otoka vulkanskog porijekla: Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote, La Palma, La Gomera, El Hierro, La Graciosa i Fuerteventura. Otok Gran Canaria veličine je 1560 km2. Većina stanovnika živi u glavnom gradu otoka Las Palmas. Ime otoka latinskog je porijekla – Insularia Canaria što znači “Otok pasa“. Klima je tijekom cijele godine vrlo blaga i ujednačena.
Svoju uzbudljivu priču započeli smo u petak oko 23 sata ispred naše škole pozdravljajući se s roditeljima. Naš dragi vozač Ozren mirno nas je vozio do Venecije pa su stoga mnogi to vrijeme proveli spavajući, dok su neki učenici imali vrlo lagani zadatak razgovarati s vozačem kako ne bi zaspao.
Nakon duge vožnje avionom sletjeli smo na aerodrom u Las Palmas gdje su nas, puni uzbuđenja, čekali naši domaćini i njihove obitelji. Cijelo poslijepodne proveli smo upoznavajući se sa svojim domaćima i njihovim toplim obiteljima koje su nas ugostile. Predvečer smo se svi okupili na plaži, međusobno se upoznavali i zabavljali, a neki su bili dovoljno hrabri i za kupanje. Cijelu nedjelju proveli smo u slobodnom angažmanu te je većina nas posjetila poznati “plac” u gradu Teroru i isprobala tradicionalnu hranu.
Teror je postao najvažnije hodočasničko mjesto Kanarskih otoka nakon što su pastiri bili svjedoci marijanskog ukazanja 1481. godine. U tu čast u centru grada nalazi se predivna Bazilika “Nuestra Señora del Pino”.
Prošetali smo šarenom ulicom “Calle Real de la Plaza” i vidjeli bijele kuće s karakterističnim drvenim balkonima. Također, posjetili smo i grad Agaete i zajedno s prijateljima iz susjednog otoka Tenerife okupali se na plaži “Las Salinas de Agaete” u prirodnim bazenima. Tri bazena povezana su vulkanskim cijevima i pružaju nevjerojatan pogled na sjeveroistočnu obalu otoka.
Ponedjeljak je bio prvi dan sa službenim Erasmus programom. Ujutro smo se sastali u školi “IES Valsequillo” i zajedno s učenicima domaćinima, učenicima iz Njemačke i Italije prezentirali kratke, ali slatke prezentacije o našoj zemlji i školi te naveli načine na koje je naša škola ekološki osviještena. Učenici domaćini za nas su plesali tradicionalni ples “La Isa Canaria“ i naučili nas mnoge tradicionalne igre. Nakon škole svi smo otišli na plažu “Las Canteras” gdje smo svi učili surfati na predivnim valovima, igrali odbojku i mnoge društvene igre.
Utorak smo obišli glavni grad Las Palmas i njegove stare dijelove grada pod nazivom Vegueta i Triana. U starijem dijelu grada Vegueta ulice su postavljene pod različitim nepravilnim kutovima da bi se neprijatelji izgubili na tim ulicama i da bi teže vidjeli zasjede koje im priprema stanovništvo grada.
Triana je dio grada koji je nastao nakon Veguete. Odvojena je od Veguete velikom cestom. Na mjestu te ceste nekada je bila rijeka, koja je često bila suha zbog stalnog toplog vremena.
Posjetili smo i “Casa de Colon” muzej koji se bavi vezom Kanarskih otoka s Amerikom i njihovom strateškom pozicijom među kontinentima. Postoji legenda da je Kolumbo živio u toj kući dok je čekao da se jedan od njegovih brodova popravi prije nego je prvi put kretao za Ameriku. Također postoji legenda da se molio za siguran put u crkvi koja se nalazi preko puta ove kuće.
Također, posjetili smo i Atlantski centar moderne umjetnosti i poslikali odlične fotografije.
Slobodno vrijeme proveli smo u gradu Triani, u ulici prepunoj dućana koje smo obilazili, a po ulicama smo plesali razne plesove.
U srijedu su nas njegovatelji kulturne baštine proveli po starim tokovima lave “San Miguel Ravine” i naučili tehnike penjanja starih pastira i njihov “jezik zviždanja”. Posjetili smo selo Tejeda koje se smatra jednim od najljepših sela na Kanarskim otocima.
Jezik zviždanja ima svoje povijesno podrijetlo u sjevernoj Africi, kao naslijeđe koje su donijeli prvi naseljenici Berberi kada su stigli na arhipelag. Ovaj fenomen postao je ključni alat za komunikaciju među starosjediocima otoka, što su zabilježile i kronike o osvajanju Kanara. Prema tim zapisima, stanovnici otoka poput Gran Canarije, Tenerifa, El Hierra i La Gomere koristili su zviždanje za artikulaciju riječi i učinkovitu komunikaciju. Zviždanje se sastoji od pretvaranja riječi govornog jezika u zviždane zvukove, omogućujući komunikaciju na velikim udaljenostima u teškim terenskim uvjetima.
Prvi dio dana u četvrtak proveli smo u školi. Radili smo infografike o važnim stvarima na otoku, poput raznih načina kako zaštititi pojedino prirodno područje. Nakon prezentiranja naših grafika ostatak vremena u školi proveli smo slušajući glazbu i igrajući razne sportove. Nakon ručka u obiteljima otišli smo na pješčane dine „Dunas de Maspalomas“ koje su nas uvjerljivo oduševile. Zadivljeni prekrasnim krajolikom i pogledima zajedno smo se kupali i slikali.
Grad Maspalomas jedan je od najturističkijih gradova na otoku. Nalazi se na južnoj obali otoka. Dine Maspalomas jedinstveno su prirodno mjesto na Kanarskim otocima zbog svoje ljepote i raznolikih ekosustava koji ga nastanjuju. Ovaj prostor je zaštićen od strane Vlade Kanarskih otoka kao poseban prirodni rezervat, budući da se na njegovih četiristo hektara prostire prekrasna plaža s poljem živih dina organskog pijeska, šumu palmi i bočatu lagunu.
Naš zadnji službeni dan proveli smo u školi oslikavajući na bijele majice razne motive koji nas podsjećaju na otok i skupljajući potpise svih učenika kao uspomenu na nova prijateljstva. Na zid školskog dvorišta uz pomoć dvoje grafiti umjetnika nacrtali smo veliki „Erasmus“ mural i tako još jednom obilježili svoj dolazak. Skupina dragih ljudi za nas je pripremila kratku, ali vrlo poučnu radionicu o imigrantima koji iz Afrike dolaze na otok u nadi za boljim životom. Radionica je bila interaktivna. Time su nam na vlastitoj koži željeli pobliže pokazati kroz kakve sve probleme i prepreke imigranti prolaze zbog vlastite sigurnosti. Radionica je bila vrlo dirljiva i emotivna te smo neki od nas pustili i pokoju suzu. Nakon radionice uputili smo se do gradonačelnika grada Vallsequilla koji nam je ispričao ponešto i podijelio tipične proizvode s otoka. Kraj školskog dana proveli smo u školi gdje smo nakon podjele certifikata imali završnu ceremoniju na kojoj smo napravili „Time capsule“ sa svim našim uspomenama i slikama u nadi da ćemo se za nekoliko godina ponovno svi okupiti i otvoriti kutiju te se tako prisjetiti svih predivnih iskustava i sjećanja s mobilnosti. Navečer su naši domaćini organizirali malenu završnu feštu u rekreativnom centru „Area recreativa el troncon“ na kojoj smo se, uz pjesmu i ples svi još više zbližili.
U subotu ujutro svi zajedno okupili smo se na aerodromu, te uz suze i smijeh pozdravili s domaćinima i ostalim sudionicima mobilnosti, u nadi da ćemo se uskoro ponovno vidjeti.
Prije početka mobilnosti, svi smo bili uzbuđeni vidjeti potpuno nova mjesta i krajolik no nismo mogli ni zamisliti koliko ćemo novih informacija naučiti i divnih ljudi upoznati. Isprobali smo totalno drugačiju kuhinju, vidjeli mjesta koja nikada prije nismo vidjeli, ali najbitnije od svega, zbližili se kao Erasmus tim i stvorili brojna prijateljstva koja vjerujem da će trajati dugi niz godina. Zahvalni smo što smo bili dio te jedinstvene pustolovine koju ćemo zauvijek nositi u najljepšem sjećanju naše mladosti.
Nadja Jandrašec, 3.g