U utorak 10. siječnja 2023. godine 2.d razred na svojem je blok-satu matematike prisustvovao radionici Topologija – što je to?, koji je osmislila i pripremila nastavnica matematike,  mr. sc. Lidija Lauš Leščan, prof.

Topologija je područje matematike koje se bavi svojstvima geometrijskih objekata što ostaju sačuvana djelovanjem neprekidnih deformacija poput rastezanja, uvijanja, gužvanja i savijanja, bez zatvaranja i otvaranja rupa, kidanja, lijepljenja i prolaska kroz same sebe.

Radionica je služila kao odškrinut prozor u osnovne koncepte topologije koji se mogu dočarati objektima kao što su sfera, torus, Kleinova boca, Möbiusova traka i projektivna ravnina. Učenici su uz sve to još upoznali i lakrdijaševu kapu, Bingovu kuću s dvjema sobama, havajsku naušnicu, Riemannovu sferu, Mandelbrotov skup, osmicu i ljubavni uzao. A kako bi im se topologija još više približila, mogli su se njome pozabaviti vlastitim rukama. Od cjevčica za čišćenje cijevi oblikovali su se geometrijski likovi, trodimenzionalna su tijela modelirana od plastelina i glinamola, a savijanjem papira prikazana je distorzija ploha. U cijelu je radionicu bilo uključeno puno igre i zabave, čime je tako veliko i komplicirano područje poput topologije prikazano na zanimljiv i savladiv način.

Topologija može potaknuti učenike da promatraju stvari matematički iz posve drugačijeg kuta te da, rješavajući probleme, razvijaju apstraktno i kritičko mišljenje. Te su vještine, iako osnova matematičkog zaključivanja, univerzalno potrebne i za učenje drugih predmeta. Topologija je vitalni dio važnih profesija koje su usko vezane uz napredak čovječanstva: sastavljanje i organiziranje internetskih mreža, opisivanje i predviđanje molekularne strukture kemijskih spojeva, razvijanje AI sustava specijaliziranih u geometriju, proučavanje apstraktnih prostora u svemiru te mnoge druge primjene. Topologija uvodi učenike u novo područje matematike, svijet za koji nisu ni znali da postoji. Iako nije u kurikulu, ona im širi sposobnost vizualno-prostornog predočavanja.

„Radionica o topologiji bila mi je vrlo zanimljiva te sam mnogo naučio i o topologiji i o geometriji. Najbolji dio bio je taj da smo sve naučeno mogli vizualizirati. To je potpuno drugačiji način razmišljanja koji mi je vrlo zanimljiv.“ – Dinko Blažek, učenik 2.d razreda

„Ovom radionicom usvojili smo matematičke izraze na zabavan način. Smatram da ovakve radionice imaju potencijala za popularizaciju matematike među učenicima.“ – Ana Vondraček, učenica 2.d razreda

Luka Kiš, 2.D

Komentari