U sklopu Erasmus+ projekta MA(R)TH (Math, music and art will keep you smart) projektni tim učenika (Nera Vrtiprah, Gabriela Horvat, Lorna Zbodulja, Barbara Džendžo) i nastavnika (Bojana Habek i Igor Fulir) Gimnazije „Fran Galović“ Koprivnica putovao je na mobilnost u Tursku. Mobilnost se odvijala od 15. studenoga 2021. do 19. studenoga 2021. u gradu Istanbulu. Iz samog naziva projekta vidljivo je kako se mobilnost temeljila na raznim matematičkim, glazbenim i likovnim radionicama. Sve radionice i istraživanje Istanbula provodili smo s učenicima i profesorima iz Turske, Makedonije, Grčke, Litve te na daljinu s učenicima iz Italije.

Prvoga su dana domaćini pripremili ceremoniju dobrodošlice i lijepo nas ugostili. Kasnije su sve škole prezentirale projektne zadatke. Ubrzo nakon prezentacija, prisustvovali smo radionicama i predavanjima o robotima, strojevima i 3D printeru. Imali smo priliku naučiti od čega se sastoje roboti, koje su razlike između strojeva i robota, kako oni funkcioniraju te što je 3D printer. Najzanimljiviji dio bio je upoznavanje pravog robota koji radi sve što mu netko kaže. Naprimjer: pleše, ustane i digne se, pozdravi i slično. Osim toga, vidjeli smo 3D printer i naučili kako on funkcionira i koliko mu je vremena potrebno za izradu. Poslije zanimljivih radionica krenuli smo u šetnju predivnom Istiklal ulicom. Vidjeli smo razne povijesne znamenitosti poput katoličke crkve svetog Antuna i Galata tornja.

Idući dan prisustvovali smo radionici o izražavanju emocija bojama i crtežima uz pratnju klasične glazbe. Primijetili smo da glazba potpuno drukčije utječe na svakog pojedinca i njegove osjećaje. Nakon što smo dovršili svoje radove, pripremali smo se za iduću radionicu. Tamo smo učili čitati i zapisivati note te svirati kalimbu. Domaćini su nam pokazali kako se svira kalimba i zatim nam odsvirali neke poznate pjesme. Usporedili smo glazbu s fraktalima i note s decimalnim zapisima te tako primijetili povezanost između matematike i glazbenog. Nakon radionica posjetili smo povijesni, znanstveni i tehnološki muzej, a kasnije smo razgledavali Istanbul. Posjetili smo poznate džamije Aju Sofiju, Plavu i Sultanovu džamiju te još mnoge druge znamenitosti. Zaista smo uživali u ljepotama Istanbula. Uistinu, taj dan bio je poseban – Neri je bio rođendan! Domaćini su ju ugodno iznenadili s kolačem i pjesmom, a ona nije mogla niti sanjati da će rođendan provesti u Istanbulu okružena novim prijateljima.

U srijedu smo se na radionicama fokusirali na rad s prijenosnim računalima. Prvo što smo radili bilo je prepisivanje notnog zapisa poznate turske pjesme u računalni program. Prije prepisivanja trebali smo, naravno, naučiti note i njihova značenja koja nam je turski profesor glazbenog odlično objasnio i povezao s matematikom, odnosno razlomcima. Nakon što smo ispisali sve note, računalu smo pustili da odsvira skladbu, a na kraju smo svi pustili glazbu u isto vrijeme te se učionica pretvorila u pravu koncertnu dvoranu! Sljedeća aktivnost na računalu bila je izrada i kodiranje igrice na programu Scratch. Iako je kodiranje vrlo složena radnja, aplikacija i profesori sve su nam olakšali i uskoro smo postali pravi informatičari. Uspjeli smo napraviti čak dvije igrice te ih igrati, a postavili smo i rekorde na vlastitim igricama. Nakon ispunjenog dana posjetili smo industrijski muzej u kojem smo vidjeli mnogo zanimljivih prijevoznih sredstava, pogotovo automobila. U muzeju smo ponešto i naučili o mostovima, a to znanje nam je bilo potrebno za sutrašnje aktivnosti.

Sljedeći je dan bio vrlo zanimljiv jer smo pomoću geometrijskih tijela izrađivali mostove i razne građevine. Prije aktivnosti još bolje smo se upoznali pomoću igre pamćenja imena i napokon smo uspjeli zapamtiti sva imena. Kako bismo se bolje upoznali i zbližili, bili smo  podijeljeni u skupine u kojima su bili učenici iz svake države. Svaka od ukupno pet skupina dobila je sliku mosta ili poznate građevine koju smo trebali izgraditi pomoću geometrijskih tijela. Sve su skupine napravile odličan posao na vrlo kreativne načine. Nažalost, na kraju smo naše kreacije trebali i rastaviti. Nakon ove zanimljive aktivnosti neke od građevina koje smo gradili otišli smo i pogledati u manjem obliku u MiniaTurk. Tamo smo vidjeli najvažnije i najljepše turske, a i neke europske građevine. Zatim smo, na prijedlog domaćina, otišli na vožnju Bosporom. Prekrasna vožnja duga 90 minuta sve nas je oduševila i umorila. Nakon dolaska u hotel svi smo brzo otišli spavati i odmoriti se za zadnji dan u Istanbulu.

Tako je došao i taj posljednji dan u Istanbulu. Dan nam je započeo zajedničkom jogom u školi koja je bila isprva zanimljiva, ali istovremeno i naporna. Zatim smo krenuli na zajednički ručak poslije kojeg smo se svi međusobno pozdravili. Naravno, pustili smo i pokoju suzu jer nam je bilo žao što se rastajemo. Predvečer je naš projektni tim odlučio otići na poznatu istanbulsku tržnicu Grand Bazaar i malo se počastiti. Nakon dolaska u hotel krenulo je pakiranje kovčega za odlazak kući. Oko 4 ujutro, kada smo stigli u istanbulsku zračnu luku, postali smo svjesni odlaska kući te smo zaplakali. Od Aja Sofije pa sve do raznih muzeja, najviše nam se svidjelo upoznavanje nove kulture i učenika s kojima smo, iako nakratko, postale poput najboljih prijatelja. Ovaj put bio nam je jedno predivno iskustvo koje bismo još jednom proživjele. Željele bismo svima preporučiti da odvoje malo svog slobodnog vremena za neki školski projekt jer ćete shvatiti da se taj trud isplati. Nijedan projektni zadatak, koliko god bio težak, ne može se usporediti s našom srećom koju smo iskusile na putu u Istanbulu.

Učenički projektni tim: Nera Vrtiprah, Gabriela Horvat, Lorna Zbodulja, Barbara Džendžo

Komentari