U sklopu Erasmus + projekta MA(R)TH, graditelj glazbala Antun Tilošanec kroz intervju sa učenicom Sarom Forjan, uveo nas je svijet nastajanja glazbala. Odgovarajući na pitanja dobili smo samo mali dio cijelog procesa, koji nam je pobliže pokušao demonstrirati i objasniti kroz slike i videe. O tome kako se odlučio baviti time, što ga je motiviralo, te koliko je dug i zahtjevan cijeli proces pročitajte u intervju i svakako pogledajte slike i videe. Ovim putem zahvaljujemo se Antunu i Sari i nadamo se da ćemo vas bar malo zaintrigirati. (Darija Kivač, prof.)
INTERVJU S GRATITELJEM GLAZBALA -ANTUN TILOŠANEC-
- Predstavite nam se u nekoliko rečenica.
Lijep pozdrav čitateljima. Zovem se Antun Tilošanec, graditelj tambura, vlasnik Tilika d.o.o. za glazbene i intelektualne usluge, tamburaš, trubač, muzičar.
- Što Vas je inspiriralo da radite ovaj posao ili da ga uopće izaberete?
Mogli bi reći da je posao izabrao mene. Prvi put kad sam ušao u radionu majstora Kosa u Pitomači miris drva, laka i radione me očito očarao, sjećam ga se kao danas. Doduše tambure sam krenuo izrađivati tek kasnije, kojih 10-ak godina kasnije.
- Iziskuje li gradnja jednog instrumenta/glazbala mnogo vremena?
To ovisi naravno i o veličini instrumenta, vještini majstora, vremenskim uvjetima, itd. Uglavnom postupak u najkraćem roku traje kojih 2 tjedna do konačnog proizvoda (recimo za brač, bugariju, …), koliko radnih sati je utrošeno ovisi o tome je li priprema napravljena ili ne.
- Je li posao zahtjevan i može li se uspješno živjeti od njega?
Posao je zahtjevan, ima i zahtjevnih strana a i manje zahtjevnih, kao i svaki posao. Ako voliš to što radiš ne moraš raditi ni jedan dan u životu. Sad se već može živjeti od toga, trebalo je 10-ak godina da bi me svirači prepoznali.
- Smatrate li da je posao graditelja glazbala slabo rasprostranjen i poznat u RH?
Mislim da ima puno ljudi koji to rade iz nekog hobija, a tek nekoliko ozbiljnih graditelja. Iako i ljudi koji rade iz hobija mogu napraviti solidan instrument.
- Kako izgleda Vaš tipičan radni dan?
Buđenje u 8-9, kako kad, kava, u zimsko vrijeme loženje u radioni da se zagrije, tokom kave smislim neki okvirni plan, tj. redoslijed radnji (najčešće krenem od pripreme za lijepljenja koja iziskuje strojnu i ručnu obradu, zatim ide obrada instrumenta prije lakiranja, lakiranje, poliranje, toniranje i ugađanje). Neki ručak pojedem ako nemam obaveze sa sviranjem sprovoda (što je često), nastavljam s radionom do večernjih sati, tipa 18-19, a ako je neki rok zadan nekad i do 22-23 h.
- Koje karakteristike čovjek treba posjedovati kako bi bio uspješan graditelj glazbala?
Strpljenje, pedantnost i sposobnost rada rukama.
- Bavite li se još nečim pored građenja glazbala?
Sviram u tamburaškom sastavu „Krizni stožer” i u puhačkom orkestru za sprovode.
- Pokazuju li mladi interes za ovo zanimanje?
S vremena na vrijeme mladi nadobudni svirači, kakav sam bio i ja, pokažu zanimanje. Nekad je želja veća nego su mogućnosti pa se ne zadrže u tom poslu, a nekad iz hobija nastave, pa im možda preraste u posao.
- Što bi ste izdvojili kao najljepši dio svog posla?
Kad uštimam novi instrument i kad on super svira, to mi je neprocjenjivo, svaki je instrument
drugačiji kao i čovjek, ima nas sličnih, a opet se razlikujemo.
- Koliko vremena je potrebno za izraditi instrument?
Ovisi o veličini instrumenta, cca 2 tjedna.
- Koje su sve vještine potrebne za izradu instrumenta/glazbala?
Glazbalarstvo je spoj različitih zanimanja: stolar, kolar, limar, lakirer, metaloprerađivač i muzičar.
- Koju poruku bi ste poslali mladima koji se žele baviti glazbom?
Odsvirati krivu notu nije dobro, ali još je manje dobro svirati bez srca. Treba biti uporan i onda nakon nekog vremena svaka nota sjedne na svoje mjesto.