Francis Bacon

Francis Bacon rođen je u Dublinu. Prvi put izlaže svoja djela 1933., no ta je izložba bila neuspješna pa je Bacon nakon toga na duže vrijeme napustio slikarstvo kojemu se vraća tijekom  Drugog svjetskog rata. Triptih „Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion“ iz 1944. smatra se njegovim prvim zrelim djelom. Bacon se odriče svih svojih prijašnjih radova.

Slika „Figure with Meat“ slikana je tehnikom ulja na platnu. U centru slike prikazana je figura pape Inocenta X. u strahu i vrištećoj pozi, a nalazi se u prostoriji koja podsjeća na kavez ili neku zatvorsku sobu. Iznad Papine figure nalazi se truplo zaklane životinje. Druga umjetnička djela često su bila velika inspiracija Baconu koji je motive iz drugih djela u svojim slikama prikazivao na drugačiji način i time im davao novo značenje. Inspiraciju za svoju sliku našao je u slikama „Pope Innocent X“ (Diego Velázquez), „Slaughtered Ox“ (Rembrandt) i u fotografiji scene vrišteće žene iz nijemog filma iz 1925. „Battleship Potemkin“ (Sergej Eisenstein).

Iz triju primjera možemo vidjeti gdje je našao inspiraciju (ima ih i više), no njegova slika ima potpuno drugo značenje: u svojoj slici deformacijom prikazanih motiva i korištenjem tamnijih boja prikazuje veliki strah i tjeskobu. Draperiju iz prve slike zamijenio je truplima zaklane životinje iz druge slike. Na slici Diega Velázqueza vidimo kako je Papa potpuno smiren i opušteno sjedi na stolici, a na Baconovoj se iz straha i u vrištećem položaju hvata rukama za nju. Slika može biti shvaćena na više načina: Papa može biti shvaćen kao „mesar“, tj. čovjek koji je zaklao tu životinju i sada ga progoni misao o tome ili može biti shvaćen kao žrtva koju čeka ista sudbina kao i životinje iza njega. Truplo zaklane životinje izgleda kao da je razapeto, što je Bacon često koristio u svojim slikama. Francis Bacon djeluje po uzoru na ekspresionizam u kojem je umjetnicima najvažnije bilo na svojim djelima prikazati osjećaje i duševna stanja, u čemu je Bacon u potpunosti uspio. Po mom mišljenju jako je dobro prikazao osjećaj straha i tjeskobe. Slika mi se sviđa  jer izgleda kao scena iz nekog starog horor filma.

Na sliku sam naletjela slučajno, gledajući film „Batman“ (1989.) redatelja Tima Burtona, i izgledala mi je zanimljivo pa sam odlučila saznati više o njoj. Slika „Figure with meat“ pojavljuje se u sceni s Jokerom (Jack Nicholson) kada on i njegovi razbojnici unište sva umjetnička djela u fiktivnom muzeju u gradu Gothamu uz pjesmu „Partyman“ (Prince) koju jedan od razbojnika pušta na kasetofonu. Na kraju scene kada Joker i jedan od njegovih razbojnika Bob dođu do slike „Figure with meat“, razbojnik ju želi razrezati  nožem, no Joker komentira da mu se slika sviđa i da ju ne uništava.

Maria Mlinarić, 4. a