U subotu 12. listopada 2019. ponovno smo u GFG-u ugostili naše prijatelje kemičare doc. dr. sc. Tomislava Portadu i studenta Kemijskog odsjeka PMF-a Mislava Barića. Ovaj smo put organizirali dvije radionice za kemijske entuzijaste u školi, obje u znaku optike u kemiji.
Tom prilikom postavili smo Mislavu nekoliko pitanja. Podsjetimo, Mislav već dugi niz godina ostvaruje zapažene rezultate na kemijskim a i biološkim natjecanjima. Tako je ove godine putovao s Lukom Listom na kemijske olimpijade u Sankt Peterburg i Pariz, gdje je osvojio dvije brončane medalje. Također, aktivan je sudionik zimskih i ljetnih škola kemije u Rijeci te priprema za Kemijsku olimpijadu u Zagrebu. Poznat je po specifičnom smislu za humor, uvrnutim šalama i odličnim forama.
Poslušajmo što nam ima za reći.
Mislave, možeš li nam objasniti u čemu su naši učenici imali priliku sudjelovati prošle subote?
Održali smo dvije vježbe. Prva, koju sam ja držao, bila je vježba spektrofotometrijskog određivanja mangana i kroma u otopinama permanganata i bikromata. Pomoću Lambert-Beerova zakona odredili smo apsorpcijski koeficijent i onda su učenici sami odredili koncentraciju u nepoznatim uzorcima dobivenih miješanjem dviju otopina. Drugu je vježbu održao Luka u kojoj su učenici pomoću polarimetra proučavali kinetiku hidrolize saharoze. Saharoza je kiralan spoj, što znači da njezina otopina zakreće polariziranu svjetlost. U otopinu saharoze doda se klorovodična kiselina i nakon toga praćena je promjena kuta zakretanja svjetlosti. Time se mogao odrediti parcijalni red reakcije u odnosu na saharozu.
Jesi li i ranije držao slične radionice ili predavanja? Kako si se pripremao? Imaš li tremu? Planiraš li ih još?
Dosad sam održao dvije radionice, isključujući ovu. Prva je bila na ovogodišnjoj ljetnoj školi kemije u Rijeci s istom ovom vježbom. Uz nju sam održao još jednu, u kojoj smo proučavali kinetiku reakcije Belousov-Zhabotinsky. Ujedno sam kao asistent profesora Portade sudjelovao u radionici Analiza vodenih otopina anorganskih soli. Vježbe uglavnom nisu komplicirane, a i upoznat sam već otprije s teorijom pa mi je dovoljno pogledati dan prije te si zapisati što trebam reći. Trema me zna uhvatiti prije početka vježbe, ali čim krenem tumačiti, nestane. Većinom je na radionicama opuštena atmosfera, što mi dosta pomaže. Rado bih održao još sličnih događanja, slobodno mi se javite ako što treba.
Kako ti se sviđa naša gimnazija? Misliš li da je kemijski dobro opremljena?
Zadivio sam se kad sam prvi put ušao u školu. Sviđa mi se kako je prostrana, pogotovo učionice. Izgleda mi odlično opremljena u odnosu na neke druge škole u kojima sam bio. Iznenadio sam se količini i raznolikosti pribora za jednu gimnaziju.
Upisao si prvu godinu Prirodoslovno-matematičkog fakulteta. Kako se snalaziš i je li ti bolji takav način rada od srednjoškolskog?
U mnogim stvarima mi je bolje nego u srednjoj školi. Mogu se fokusirati na stvari koje me zanimaju (kemija, matematika, fizika) i ne moram učiti meni nebitne predmete. Manje je sati u odnosu na srednju školu. Sviđa mi se način predavanja, profesori su jasni i komunikativni. Jedina mana je što još nismo konkretno počeli s kemijom jer prije bavljenja ovom znanosti trebamo prvo proći uvodne teme iz fizike i matematike.
Bio si s Lukom u Sankt Peterburgu i Parizu. Kako su te se dojmile te olimpijade i možeš li izdvojiti trenutak/anegdotu/što god što te posebno oduševilo ili pak općeniti doživljaj olimpijade i malo pojasniti.
Mogu odmah reći da su obje olimpijade bile nezaboravno iskustvo. Teško mi je izdvojiti poseban trenutak kad je sve bilo zanimljivo na svoj način. Možda trenutak kad je na IChO u Parizu cijeli laboratorij mirisao na vino, a vani je temperatura bila preko 40. Htio sam samo popiti cijelu bocu vina koju su nam dali (samo da se zna, bilo je maksimalno 300 mL, nisam pijanac).