Koliko ste puta surfajući internetom naišli na naslove koji su vam istoga trena privukli pozornost? Željeli ste što prije otvoriti članak kako biste provjerili što se krije iza intrigantna naslova, no ostali ste razočarani. Naime, riječ je o clickbaitu, odnosno, u prijevodu, mamcu za klik. Svakom autoru u interesu je privući što više posjetitelja i čitatelja, a što je bolji mamac od zanimljiva naslova? Možemo se složiti kako će naslov: „Patite od nesanice? Evo što nikako ne smijete činiti“ biti popularniji kod čitatelja od ovog: „Kava i energetska pića uzrokuju nesanicu“. Razlog je tomu što u drugom naslovu saznajemo informaciju koju bismo u prvom naslovu doznali iz članka. Ne želimo trošiti vrijeme na čitanje članka ako smo u naslovu već dobili odgovor na pitanje.
U publicističkom stilu razlikujemo nekoliko tipova naslova. Nominalni naslov koristi se imenskim riječima kako bi najavio sadržaj teksta, npr. „Nepobjedivi Španjolci“. Informativni otkriva informaciju u naslovu, npr. „Slovenija i Hrvatska riješile spor“, a reklamni ima poticajnu ulogu pa su u njemu česti imperativi. Takav bi naslov izgledao otprilike ovako: „Dođi, kupi, osvoji!“ Naslovi koji su mamilice klikova informativni su, ali samo toliko da probude znatiželju!
No, jeste li primijetili kako vas „slučajno“ prate reklame koje vas zanimaju, proizvodi koje biste uistinu trebali ili teme koje često čitate? Sukladno našim pretraživanjima, stranicama koje posjećujemo te stvarima koje lajkamo na društvenim mrežama, naše računalo ubacuje slične sadržaje. Primjer su toga oglasi na YouTubeu: prije nego što možete pogledati video na koji ste kliknuli, morate bar pet sekundi provesti na određenom oglasu. Ne znam jeste li primijetili, no ti će oglasi u većini slučajeva biti tematski slični onome što gledate na YouTubeu, ako gledate trailere za filmove, češće ćete dobiti oglas koji je upravo to, ako posjećujete kanale s igricama, takvi će se sadržaji i oglašavati.
Iako smo već navikli na to i naučili živjeti u „zajednici“ s mnoštvom oglasa i naslova koji nam često blokiraju ekran, zabrinjavajuće je ako zamislimo kako netko promatra svaku riječ koju upišemo u tražilicu te nas mudro hipnotizira određenim sadržajem. Vjerujem kako se takve stvari u današnjem komercijalističkom svijetu ne mogu lako promijeniti, no možemo biti pažljivi i ne kliknuti na baš svaki primamljiv naslov i imati na umu da na internetu ništa nije pouzdano, a tako ni sigurno ni privatno.
Magdalena Dedić, 4. b