Likovni osvrt Mirne Kovač, 4. b

Fotografija prikazuje poculicu iz Velikog Ravna koju sam fotografirala u Križevcima na izložbi Lasi si je počesala autorice Ivane Ružić. Ona je svojim istraživanjima saznala da se poculica u tom dijelu križevačkog Prigorja stavljala na kolobar, drveni okvir oko kojeg su se omatale pletenice i koji je služio kao okvir za poculice te joj davao čvrst pravokutni oblik. Na ovoj varijanti poculice, na dijelu koji se zove kapica, prišiven je ukras od vunice koji prikazuje geometrijske oblike: rombove i druge četverokutne oblike koji su izvezeni jarkim bojama. Rub je izvezen vunicom narančaste boje koja uokviruje cijeli ukras. Na ovoj poculici korištene su narančasta, žuta, crvena, smeđa i crna boja. Slaganjem tih boja postignuta je skladna i kompaktna cjelina. Na motivu razlikujemo velike rombove, male rombove i pravokutnike koji upotpunjuju prazninu između velikih rombova. Mali rombovi povezuju velike rombove u cjelinu. Veliki romb načinjen je od triju slojeva (crna – crvena – crna ili crna –narančasta– crvena) koji su uovireni tanjim rubom (žuta pa crna), a mali romb dvjema bojama (smeđa i bijela) također uokvirenih istim bojama ruba kao i kod velikih rombova. Rombovi zajedno čine skladnu cjelinu zbog boja i jednaka razmaka između svakog od njih. Ne bi li poculica bila još bogatija (njezinim bogatstvom žena je pokazivala svoju vještinu), praznine između rombova upotpunjene su pravokutnim oblicima jednakih boja koje sadrže i rombovi, da se ne naruši sklad. Između pravokutnika izvezene su točkice kako bi se uz crtice na velikim rombovima dobila cjelina koja sadrži i sitne elemente. Ovaj motiv u svim je smjerovima simetričan. Kontrastirane su tamne i svijetle boje, također je kontrastiran mali naspram velikog romba, harmonija je ostvarena usklađenošću boja i oblika, a jedinstvo kompozicije povezanošću svih elemenata oblikom romba, odnosno pravokutnim svojstvom svih elemenata. Motiv ne sadrži središnji motiv, već se ljepota same kapice ostvaruje usklađenošću boja i oblika koji privlače pozornost i potiču čovjekovu maštu na razigranost i veselje. Ravnoteža je postignuta ritmičnošću djela, a bijela boja koja okružuje ovaj motiv još ga više ističe i dopušta jednostavnost ostatka tradicijske nošnje. Svojom poculicom žena je pokazivala svoju vještinu i uloženi trud te ju je nosila s ponosom predstavljajući originalnost i različitost svakog djela i svake osobe, ali i gradeći obilježja kulturne ostavštine svoga kraja.

Komentari