Likovni osvrt Petre Jakopiček, 2. g
Claude Monet (14. listopada 1840. – 5. prosinca 1926.), poznati slikar rodom iz Pariza, bio je osnivač francuskog impresionizma. Impresionizam je umjetnički pokret nastao 60-ih godina 19. st. koji se temelji na pojmu „impresije“, tj. dojma onoga što se vidi u određenom trenutku. Po njegovoj je slici „Impresija: Izlazak sunca“ i čitav pravac, impresionizam, dobio ime. Upoznao se s umjetnošću u svojoj tinejdžerskoj dobi kada ga je umjetnik Boudin poučio en plein airu, tehnici slikanja na otvorenom. Nakratko je zbog boravka u Alžiru i sudjelovanja u Francusko-pruskom ratu prekinuo svoje likovno stvaralaštvo. Ostatak života proveo je u Parizu, a zatim u Givernyju na rijeci Seine gdje je razvio svoj likovni izražaj. Monet je cijeli život govorio kako je priroda njegov atelijer, a njegovi slikarski ciklusi pokazuju koliko su ga zanimale mijene svjetlosti u prirodi.
Umjetničko djelo „Impresija: Izlazak sunca“ prikazuje francusku luku Le Havre u zoru. Kritičari onog vremena, a poglavito Louis Leroy, ovo su djelo doživljavali kao „nedovršenu skicu“. Umjetnici impresionisti nisu bili ozbiljno doživljeni zbog toga što nisu slikali antičke i religijske motive na realističan način te zbog njihova navodnog „šlampavog“ stila. Zbog toga su impresionisti svoja djela prezentirali na vlastitim izložbama. Danas se ova slika čuva u Musée Marmottan Monet u Parizu. Slikana je uljanim bojama koje su labavim, ali spretnim pokretima kista dočarale atmosferu slike. Za nju je najvažniji kontrast boja koji prikazuje upravo duh impresionizma – igru svjetla i tame. Dominirajućim hladnim bojama hrabro se suprotstavlja tračak sunca tople narančaste boje. Zanimljiva je činjenica da se kopiranjem slike u crno-bijelo sam motiv sunca potpuno briše. Sliku obilježava koloristička perspektiva, asimetrija i horizontalna kompozicija, a njome dominiraju dva važna motiva – ribički čamac i ratni parobrodi u pozadini. Umjetnik ih je namjerno stavio u jedan prizor kako bi dočarao njihovu različitost. Ribički čamac simbolizira tradicionalan suživot s prirodom, a parobrodi predstavljaju zastrašujući napredak u ljudskim tehnološkim dostignućima koji sporo modificiraju izvornu ljepotu čovječeg okoliša.
Odabrala sam ovu sliku za interpetraciju jer volim umjetnost koja se zasniva na umjetnikovim osjećajima koji se manifestiraju raznovrsnim tehnikama. Impresionizam mi je vrlo zanimljiv jer će se iz njega razviti stilovi poput simbolizma, futurizma i nadrealizma koji svojim mističnim i pomalo psihotičnim sadržajima veoma privlače moju psihu sklonu vizijama i pomnom promišljanju. Ovu sliku doživljavam kao umirujući, ali i pomalo sjetan prizor čovjekova djelovanja na već savršeno stvorenu prirodu.