U školu smo se vratili prije mjesec dana i pravo je vrijeme da se počnemo prisjećati ljeta i lijepih uspomena (znak prve krize zbog zahuktalih provjera?). Za sadašnje maturante najdojmljiviji je događaj ovog ljeta zasigurno bio maturalac. Učenici B i C razreda u kolovozu su posjetili Bugarsku i Rumunjsku, Sofiju i Bukurešt kao glavne gradove, Varnu u kojoj smo odsjeli nekoliko dana te se kupali u Crnom moru i Temišvar kao zadnje stajalište u Rumunjskoj. Ne moram vam ispričati sve detalje kako biste znali da smo se zabavili, no svakako ću s vama podijeliti nekoliko stvari koje smatram neobičnima s obzirom na hrvatsku svakodnevicu.

1. Radno vrijeme

Naviknuli smo kako kod nas sve počinje raditi u 8 ujutro, tada se otvara većina dućana, poslovnica, počinje škola… no u Bugarskoj i Rumunjskoj u većini dućana radno vrijeme započinje u 10 sati. Kada smo mi u 15 do 10 došli u trgovački centar, nismo mogli razmijeniti novac niti otići u dućan prvih 15 minuta baš iz tog razloga. Možemo zaključiti kako to nije mjesto za ranoranioce.

2. Muško-ženski toalet

U svakom javnom objektu koji nudi hranu ili piće nalazi se toalet za goste, on se dijeli na muške i ženske, no Bugari i Rumunji ne bi se složili… Naime, na vratima su nacrtana oba znaka, tako da uglavnom imaju jedan toalet kojim se služe i muškarci i žene. Nisam sigurna koliko mi se to sviđa, no bar se ne možemo žaliti kako je pred ženskim WC-om uvijek veća gužva.

3. Ćirilica

Ako niste znali, u Bugarskoj se koristi pismo ćirilica, i to ne samo u knjigama, na njihovim internetskim stranicama ili u školama, nego svugdje! Iako mislite da biste se uspjeli snaći u Bugarskoj s obzirom na to da je bugarski jezik slavenski, nemoguće je ako ne znate ćirilicu. Svakako savjetujem da ju naučite prije posjeta Bugarskoj. Kada smo bili u kafiću, nismo znali koji se kokteli nude baš zbog ćirilice, a ni Bugari se ne mogu pohvaliti poznavanjem engleskog pa je komunikacija bila prilično otežana.

4. Začinjena hrana

Kako smo uglavnom večerali u hotelu, mogli smo primijetiti kako je Bugarska zemlja koja voli malo začinjeniju hranu. Nije to jako ljuta hrana kao meksička, no koriste kari i ostale začine koji pojačavaju okus. U početku se čini uzbudljivo, no nakon nekoliko dana postalo je teško i uhvatila nas je nostalgija za domaćom kuhinjom. Morali smo probati rahat lokum od ruže koji se nudio u Bugarskoj jer je ona država s puno ruža i prilično mi se svidio. Još jedna simpatična stvar jest da se sladoled ne plaća po kuglicama već po gramaži.

5. Nedruželjubivost

Nismo proveli dovoljno dugo vremena u Bugarskoj za donošenje sigurnih zaključaka o tome kakvi su Bugari kao ljudi (a generalizacije i nisu baš poželjne), no u tih nekoliko dana koliko smo proveli ondje, ne čine mi se kao druželjubivi ljudi. Često smo na ulicama mogli čuti dovikivanje, čak su nam se, dok smo hodali ulicom, unosili u lice nekim komentarom, što nije pridonijelo stvaranju lijepe slike o njima. Rijetko kada smo čuli jednostavno „doviđenja“ ili pozdrav pri izlasku iz dućana/kafića, nisu pretjerano topli, komunikativni ni pristojni. Čak smo jednom prilikom krenuli u mjenjačnicu, no za šalterom je prodavač spavao sa slušalicama pa smo morali otići u neku drugu… Bugari su totalna suprotnost Talijanima koji su dinamični i uvijek veseli.

6. Šetači

Ne znam jeste li ikada gledali crtić Ratatouille, crtić o štakoru koji hoda ulicama Pariza, e pa, ako niste, možete to vidjeti u Rumunjskoj. Dok smo bili u Bukureštu, u nekoliko navrata vidjeli smo malene štakore kako bezbrižno šeću ulicom pokraj kanala. Bilo je prilično neobično s obzirom na to da nikada takvo nešto nisam vidjela u Hrvatskoj.

7. Psi lutalice

Šećući ulicama Bugarske, također smo naišli na jako puno pasa lutalica. Normalno je da ih ima u velikim gradovima, no u Bugarskoj su baš – tužni. Uglavnom su ležali na ulici umorni i potišteni od gladi. Vjerujem kako je svakom velikom ljubitelju pasa to doista teško palo.

8. Voda u bocama

Narod smo koji voli ići u kafiće, sjediti u njima i po nekoliko sati i ispijati kavu, a uz kavu, kapučino, sladoled ili kolač uobičajeno je dobiti čašu vode. U Bugarskoj i Rumunjskoj nigdje nismo dobili tu čašu vode, već se ona mora naručiti, i to u boci s računom. Tako da je to jedna od stvari koja mi je prilično nedostajala u Bugarskoj.

9. Novac i valute

Bugarska i Rumunjska imaju svoje jedinstvene novčane valute, lev u Bugarskoj iznosi 4 kn, a lei u Rumunjskoj iznosi nešto manje od 2 kn. Lei je također kao novčanica vrlo neobičan, ima drugačiju, pomalo plastičnu strukturu koja se ne može poderati ili izgužvati. Cijene su u Rumunjskoj u usporedbi s Hrvatskom prilično slične, a u Bugarskoj su nešto povoljnije, što nam je dobro poslužilo na putovanju.

10. Hoteli

Još jedna pozitivna stvar kod putovanja jest da smo za pristojnu cijenu dobili prilično dobre hotele, i to u centru grada. Sobe su bile dvokrevetne, imale su sušilo za kosu, balkon, TV, lift i veliki lobi. Uspoređujući to s hotelima u Italiji, koja ima malo viši standard, mogu zaključiti kako se za povoljniju cijenu u Bugarskoj dobije puno više. Naime, u Italiji smo htjeli proći što bolje i uzeli smo što povoljniji hotel, a on nije imao ni balkon, ni TV kao u Bugarskoj.

11. Promet

U glavnim gradovima koje smo posjetili, a pogotovo u Bukureštu koji je na putu do centra imao nekoliko velikih pješačkih prijelaza i nekoliko semafora, prilično je prometno. Nije sigurno prelaziti usred dana preko ceste bez pojačanog opreza, a ceste vrve taksijima. Također smo primijetili kako je u Bugarskoj sve puno BMW-a, a ceste nisu baš najbolje.

12. Vrijeme i temperatura

Bugarska i Rumunjska nalaze se u drugačijoj vremenskoj zoni od Hrvatske tako da je kod njih sat više nego kod nas. Bilo je prilično neobično proći granicu i jednostavno „izgubiti“ jedan sat. Osim toga, iznenadila me vrućina u Rumunjskoj, u usporedbi s Varnom, bugarskim gradom koji se nalazi na moru, Bukurešt i Rumunjska bili su prilično topli i vrući, kako danju tako i noću.

13. Iako na prvi pogled odbojna, vrlo privlačna!

Lagala bih rekavši da sam bila zadovoljna destinacijom koju smo odabrali prije nego sam ju zaista posjetila. Htjela sam da idemo u neku zemlju gdje ćemo vidjeti nešto nevjerojatno, a sada mogu reći sve najbolje o zemljama u kojima smo bili. Na ulicama smo mogli vidjeti žice ulične rasvjete neoprezno zavezane za stup ili neugledne zgrade i zapuštena te loše uređena predgrađa… No, gledajući noćni život, koji je bio prilično zabavan, ili predivne pješčane plaže i (ne tako slano) Crno more, možemo reći kako smo se lijepo proveli. Nismo potrošili previše novca zato što su cijene prihvatljive, dobro smo prošli s hotelima, a vidjeli smo nešto novo što vjerojatno nikada više nećemo posjetiti (zapravo, bilo bi mi drago otići još koji put). Zato, budući maturanti, u odabiru odredišta za svoje maturalce dajte priliku Bugarskoj i Rumunjskoj.

Najviše mi se svidjela Varna i pješčana plaža koju jednostavno obožavam, Bukurešt koji je predivan grad, no nismo imali priliku vidjeti ga kako treba. Svim budućim razredima koji odluče posjetiti baš te zemlje mogu reći da će se zabaviti, no moram vas upozoriti kako je bilo punooo vožnje busom. Bilo bi mi draže da su nam to rekli na vrijeme pa bismo posložili raspored. Putovanje bi bilo puno ležernije da smo ostali u Varni četiri dana i tri u Bukureštu te propustili jednodnevnu vožnju do dvaju dvoraca, među njima je Drakulin dvorac koji je dosta nas razočarao, a uzeo je puno vremena. Sve u svemu, putovanje koje će se zauvijek pamtiti.