O uvođenju školskih uniformi u ovoj se školskoj godini često pisalo i razgovaralo. Zanimljivo je da su učenici polaznici sociološke grupe Agens, koju vodi profesorica Katarina Horvat, istraživanje o stavovima učenika, roditelja, profesora i ravnatelja o fenomenu školske uniforme proveli još 2014./2015. školske godine. Donosimo članak iz FRANzinea br. 18

Keep Calm and Wear a School Uniform! Or Not?

Cilj koji je postavljen na samom početku našega rada nije bila samo spoznaja kako naša škola diše u vezi s uvođenjem školskih uniformi, već prije svega upoznavanje procesa kojim se dolazi do zaključaka, uočavanje relevantnih socioloških problema, uočavanje prednosti i nedostataka pojedinih istraživačkih metoda, usvajanje sustavnosti neophodne u procesima i uvježbavanje samostalnosti u istraživačkom radu. Zaključak do kojega smo došli jest da su socioekonomske razlike u porastu, ali školska uniforma u našoj školi nije rješenje kojim bi se taj porast mogao ublažiti jer većina učenika i roditelja ne podržava uvođenje uniforme, a tu ideju ne podržava ni ravnatelj. Uvođenje uniformi podržava tek nešto više od 50 posto profesora. Ovdje vam predstavljamo dio rezultata istraživanja koje su pripremili učenici Ruta Crnoja, Ema Janjić, Viktorija Kočmar, Sara Martinušić, Nikolina Lesar, Franka Gazdek, Klaudia Ivačić, Melani Škrobar, Lara Valentić i Dominik Vrban.

Školske uniforme – da ili ne?

Na pitanje treba li u školu uvesti nošenje uniforme 59 posto učenika odgovorilo je negativno, a 41 posto potvrdno. Među učenicima koji su odbacili tu mogućnost najviše je prvih razreda, sveukupno 92 posto, a među učenicima koji su za uniforme najviše je polaznika drugih razreda, ukupno 43 posto. Većina roditelja izjasnila se da se uniforme ne bi trebale nositi, njih 67 posto. Ideju podržavaju roditelji višeg i visokog stupnja obrazovanja, a ideji se protive roditelji s osnovnoškolskim i srednjoškolskim stupnjem obrazovanja. S druge strane, većina je profesora za to da se uniforme nose. Naime, više od polovice profesora (54 posto) slaže se s idejom nošenja uniforma. Velik postotak učenika (65 posto) i roditelja (54 posto) slaže se da uniforme nisu potrebne zato što škola već raspolaže službenim majicama. Anketa je predvidjela i izražavanje mišljenja pa evo razmišljanja nekih roditelja koji podržavaju uniforme: Uniforma može umanjiti sve veću uočljivost imovinskih razlika među učenicima. Uniforma može usmjeriti profesore i druge da razlikuju učenike po znanju. Barem osam sati učenici mogu biti jednaki.

Poštovanje prema školi i profesorima

Da uniforme ne mogu potaknuti poštovanje prema školi i profesorima, misli 64 posto profesora, njih 29 posto smatra da mogu, a 7 posto nije sigurno. U komentarima su istaknuli: Veća obveza – veća odgovornost., Poštovanje prema profesorima i drugima dio je kućnoga odgoja.

Uniforme i učenička individualnost

Čak 62 posto učenika smatra da nošenje uniforma ne može sputati učeničku individualnost, s tim se slaže i 56 posto roditelja te 72 posto profesora. Odabrali smo po jedan komentar ispitanika, učenički: Škola je predviđena za pokazivanje znanja!, roditeljski: Odjećom do izražaja dolaze imovinske razlike, a na ovaj su način barem osam sati jednaki! i profesorski: Odijelo ne bi trebalo činiti ono što čovjek jest u svom srcu ili svom umu – odjeća ima primarnu i sekundarnu funkciju.

Trgovački lanci (ne) suzbijaju individualnost

Ako se već postavlja pitanje suzbijanja individualnosti, samo 20 posto roditelja smatra da individualnost razaraju trgovački lanci s odjećom, a 80 posto roditelja ne slaže se s time.

Imovinske razlike

Na pitanje mogu li uniforme prekriti imovinske razlike među učenicima, 39 posto učenika, 30 posto roditelja i 67 posto profesora misli da je to moguće.

Blagodat za kućni budžet

Nošenje uniformi može umanjiti troškove potrebne za uobičajenu odjeću koju djeca nose tijekom školske godine. S tom se tvrdnjom slaže 53 posto učenika, 70 posto roditelja i 61 posto profesora. Neki su dodali svoja razmišljanja o navedenom. Jedan je roditelj napisao da i uniforma košta jer jedna nije dovoljna za cijelu godinu. Sličan stav izražavaju i učenici (Za siromašnije roditelje uniforma povećava izdatke.). Bi li uniforma bila blagodat za kućni budžet ili novi udar na nj, prokomentirao je jedan profesor: Ovisi o cijeni uniforme, kojom brzinom učenik raste, ali i o tome može li dijelove uniforme nositi izvan škole.

Osjećaj zajedništva

Većina učenika, njih 67 posto, slaže se da bi nošenje uniforma među učenicima potaknulo osjećaj zajedništva u svijetu u kojem se sve više otuđujemo jedni od drugih. Tako razmišlja i 43 posto roditelja te 58 posto profesora.

Uniforme i animozitet među učenicima različitih škola

Čak 38 posto anketiranih nastavnika smatra da nesnošljivost među učenicima različitih škola nema veze s uniformama. Na pitanje može li nošenje školskih uniformi izazvati animozitet učenika drugih škola prema uniformiranim učenicima, 32 posto anketiranih odgovorilo je negativno (ne i djelomično ne), a afirmativno (da i djelomično da) preostali ispitanici.

Ugled škole

Postoji li veza između ugleda škole u lokalnoj zajednici i nošenja prepoznatljivih uniformi? Da školska uniforma nema veze s ugledom škole, misli 22 posto profesora, a 55 posto njih misli da uniformiranje učenika ni na koji način ne može pridonijeti ugledu škole. Međutim, ipak ima i onih nastavnika koji misle kako bi se uvođenje školskih uniformi pozitivno odrazilo na ugled škole u lokalnoj zajednici (22 posto).

Katarina Horvat, prof.

 

U sklopu istraživanja fenomena školskih uniformi razgovaralo se s ravnateljem Vjekoslavom Robotićem

Uniforme bi zapriječile učeničku kreativnost koja se očituje i u modnom izričaju

Za vrijeme obnašanja funkcije ravnatelja jeste li uočili porast razlika među učenicima slabijeg i boljeg imovinskog stanja?

U ovih devet godina kako sam ravnatelj, primijetio sam da se kriza osjeti na standardu učenika u našoj školi. Uvijek je bilo bogatijih i siromašnijih i te razlike ne bi smjele ni u jednoj školi pa ni u našoj doći do izražaja. Mogu reći da je u posljednje dvije godine sve veći broj zahtjeva učenika i njihovih roditelja da im se na neki način pomogne od nabave udžbenika do odjeće, obuće, osiguravanja putovanja i sl., u čemu škola i ja kao ravnatelj dajemo apsolutno svoj maksimum.

Mislite li da bi uniforma to promijenila?

Uniforma bi izjednačila sve učenike i to bi bila njezina najveća prednost.

Što mislite o uvođenju školske uniforme u našu školu?

Mnogo sam o tome razmišljao i pratio primjere iz europske prakse. Postoje zemlje u kojima je uniforma obavezna, postoje zemlje u kojima se uniforma ne dopušta. Mi smo u našoj školi pronašli model da službenu školsku majicu koristimo kao uniformu na nastavi tjelesne i zdravstvene kulture i da ju koristimo kada reprezentiramo školu. Kada bi nam država osigurala sredstva da učenici mogu dobiti kvalitetne uniforme, onda bih bio za. Učenici bi također mogli sugerirati kakve bi te uniforme trebale biti. Meni je u interesu da se učenik dobro osjeća i ako bi se postigao konsenzus, nema uopće problema da učenici nose uniforme, ali onda naravno pravila moraju vrijediti za sve. U ovom trenutku, međutim, protiv toga sam zato što smatram da bismo na taj način djelomično zapriječili učeničku kreativnost koja se vidi i u modnom izričaju. Meni je u ovom trenutku kao ravnatelju škole bitno da učenici nisu jednoobrazni, da su pristojno odjeveni i uredni.

Bi li naša škola bila spremna financirati plaćanje uniformi za učenike slabijeg imovinskog stanja kada bi učenici i njihovi roditelji izrazili želju da se u školu uvedu uniforme?

Apsolutno da. Moj posao kao ravnatelja bio bi da menadžerski osiguram učenicima da budu svi jednaki u školi, tj. da i učenici slabijeg imovinskog stanja imaju uniformu kao i svi drugi.

U Kućnom redu stoji odredba kako je učenik dužan dolaziti u školu primjereno odjeven.  Što to znači jer smo zamijetili da dosta učenica nosi mini suknje, duboke dekoltee, ponekad i učenici kratke hlače znatno iznad koljena i sl.?

Tu je teško odrediti nekakvu poslovnu etičnost koja vrijedi za školu. Ako vas roditelj ili skrbnik pusti s tom mini suknjom u školu, ja vas neću priječiti da dolazite takvi. To isto vrijedi i za bermuda hlače – hoće li one biti ispod koljena ili prst više. Učenici bi se u školi trebali odijevati primjereno. Meni je neprimjereno da djevojke imaju kratke suknje, majice bez rukava ili istaknute dekoltee, isto vrijedi i za dečke – ne mogu dolaziti u obrazovnu ustanovu odjeveni kao za plažu. Nekakvog strogog pravila nema. Pokušavam kod učenika uspostaviti pravilo da budu odjeveni kao ja. Ne mislim, naravno, na odijelo i kravatu, nego ako mene vide u bermuda hlačama, onda neka ih i oni nose. Ja se držim te poslovne etike da ne dolazim na taj način odjeven u školu pa onda to molim i učenike, s  tim da tu postoji i prag tolerancije koji je kod mene vrlo visok.

Jesu li službene majice i školske iskaznice postigle svoj cilj?

Majice u stopostotnom dijelu. Puno škola iz Hrvatske kopira nas i pokušava napraviti to što smo mi napravili. A školske iskaznice nisu u potpunosti zaživjele. One su naša obveza jer smo u javno-privatnom partnerstvu i to je jedan od razloga zašto ih imamo. Postoji puno prostora u kojima vidim da bi one u budućnosti mogle zaživjeti.

Mislite li da se među učenicima u našoj školi dovoljno osjeća zajedništvo? Neki roditelji i učenici smatraju da bi upravo uniforma pojačala taj osjećaj.

Osjećaj zajedništva grade ljudi, a gradi li uniforma zajedništvo – mogu se djelomično i složiti i ne složiti. Trebalo bi probati, vidjeti… Ja sam bio u talijanskim i britanskim školama u kojima su uniforme obavezne i osigurane zbog višeg standarda. Ne vidim da one imaju utjecaj na zajedništvo učenika u jednom razredu. Kao zajedništvo škole, kao jedne cjeline da, a pojedinačno – to ovisi o meni i o vama.

Mislite li da bi uvođenje školske  uniforme učenicima slabijeg imovinskog stanja olakšalo financiranje odjeće za školu?

Da, sigurno bi jer danas kad vidite da neki učenik nosi tenisice od 1000 kn ili ima jaknu od 2000 kn, a ja istovremeno nosim nešto od 100 kn, ne znači da sam manje vrijedan, ali gledam to na način da bih i ja htio to imati. Uniforma bi to izjednačila, a koliko su roditelji i država spremni uložiti u to, to je neka druga priča. Ta uniforma ne bi smjela biti jeftina i morala bi odgovarati velikom broju učenika jer su oni korisnici te uniforme. Znači, ne bi sigurno netko od vas izabrao uniformu loše kvalitete, ne bi odabrao uniformu koja mu dobro ne stoji, ne bi odabrali uniformu na kojoj vam se ne sviđaju boje, kroj ili nešto drugo, a kad bi se napravila za većinu, mislim na iznad 90 %, onda to sve ima smisla.

Smatrate li da bi uvođenje školske uniforme moglo  izazvati napetost/sukob između učenika koji su za i onih koji su protiv uvođenja uniformi?

Svaka odluka izaziva polaritete, a to prvenstveno ovisi o učenicima, kako bi oni odreagirali. U nekim slučajevima kad se da demokracija i sve slobode učenicima da odrade neki zadatak, oni to odrade 100 %, a nekad dođe do sukoba. Kako bi to bilo s uniformama – ne znam, ali siguran sam, poznavajući svakog od vas kao individuu, da bi svatko imao neki svoj prigovor na tu odoru. Pitanje je koliko biste se vi bili spremni prilagoditi volji većine, kao i svatko od nas.

Intervju vodile: Melani Škrobar i Lara Valentić

 

 

Komentari