Piše: Petra Jakopiček, 1. g

Tim Burton: Pet Cemetery, 1982.

Tim Burton (pravim imenom Timothy William Burton) američki je umjetnik, filmski redatelj, producent i scenarist rođen 25. kolovoza 1959. g. u Burbanku (Kalifornija, SAD). Još od ranog djetinjstva pokazivao je veliku ljubav prema filmu, a sa svojih 13 godina snimio je amaterski filmić The Island of Doctor Agor koji, nažalost, do dana današnjeg nije pronađen. Nakon završenog studija animacije u California Institute of Arts Burton se zapošljava u Disneyju kao animator, ali se kasnije odvažuje na stvaranje vlastitih filmova (animiranih, ali i igranih). Neki su od njegovih najuspješnijih filmskih uradaka: Beetlejuice (1988.), Edward Škaroruki (Edward Scissorhands, 1990.), Predbožićna noćna mora (The Nightmare before Christmas, 1993.), Charlie i tvornica čokolade (Charlie and the Chocolate Factory, 2005.), Alice u zemlji čudesa (Alice in the Wonderland, 2010.). U filmovima kao glumce često je angažirao svog prijatelja Johnnyja Deppa i bivšu zaručnicu Helenu Bonham Carter. Godine 2009. Burton je u uglednom njujorškom muzeju „MoMa“ održao vlastitu izložbu crteža, slika i skulptura koja je postigla velik uspjeh.

Crtež o kojem pišem (Groblje kućnih ljubimaca) autoru je poslužio kao predložak za animirani film Frankiewennie nastao 1982. g. premda je objavljen tek 2012. Crtež prikazuje zagonetnog čovjeka, čije namjere ne možemo točno odrediti, na pustom groblju za kućne ljubimce. Pribor korišten za stvaranje ovog crteža jest olovka, tinta i marker. Prizor je figurativan i simetričan. Perspektiva je linearna, a kompozicija dijagonalna. Od ritmova imamo repeticiju, gradaciju, varijaciju i dominaciju. Kontrast boje samo se šturo temelji na svijetlom i tamnom jer autor rabi samo akromatske boje. Stil ovog uratka poprilično je timburtonovski. Pod tim se podrazumijeva dramatična zakrivljenost, lagana neproporcionalnost likova i motivi povezani s gotikom i znanstvenom fantastikom. Na ovoj slici jedina figura koja se izdvaja skulptura je debeljuškasta anđelčića, takozvani putti. Taj motiv pomalo je nespojiv s već misterioznim ugođajem radnje.

Sve u svemu, smatram da je ovaj uradak jednostavno fantastičan. Velika sam obožavateljica Burtonova umjetničkog opusa zbog njegova morbidnog i čudnog stila koji je istovremeno pomalo dirljiv i humorističan. Burton kao da svakim svojim likovnim djelom gledatelja vuče u svoj prelijepo mračan svijet, što je nešto nevjerojatno. Meni je on najbolji umjetnik ovoga stoljeća.

Petra Jakopiček, 1. g

Izvori: