Otok Sotra jedan je od većih otoka koji se nalaze zapadno od grada Bergena u Norveškoj. Ovaj predivan i zanimljiv otok bio je odredište naše Erasmus+ avanture i projekta „Culture and heritage through water resources“ koji ove godine provodimo u okviru Erasmus akreditacije. Tijekom projektnih aktivnosti učili smo o različitostima kulture i baštine kroz vodene resurse u različitim dijelovima Europe, najprije u Španjolskoj u veljači, a nakon toga u ožujku ovdje u Norveškoj.

U nedjelju, 26. travnja, desetero učenika naše škole: Cemal Ustundag, Matej Matijašić, Tara Tetec, Zita Zmaić, Ema Begić, Ivan Hajduković, Erik Markovčić, Luka Jajalo, Korana Grgac i  Lara Mikulinjak u pratnji profesorica Martine Grgac i Marine Njerš uputilo se prema Sotri. Putovanje smo započeli u 7:30 sati s parkirališta Gimnazije „Fran Galović“. Pozdravili smo se s našim obiteljima te autobusom krenuli za Beč, gdje smo čekali prvi avion za presjedanje u Frankfurtu, a drugim avionom smo 1 sat nakon ponoći doputovali u Bergen. U zračnoj luci dočekali su nas naši domaćini s obiteljima i norveške profesorice. Upoznali smo se te smo krenuli njihovim kućama.

Ponedjeljak je bio prvi dan naših aktivnosti. Ujutro smo došli u školu Tranevågen ungdomsskule gdje smo imali kratki obilazak škole, a kasnije smo se autobusom zaputili u Bergen. Na putu do Bergena mogli smo uživati u pogledu na prekrasne otočne krajolike, more, šume, stijene i snijeg. U Bergenu smo posjetili akvarij gdje smo imali razne zadatke na koje smo, podijeljeni u međunarodne skupine, morali pronaći rješenja i odgovore. U akvariju su nam također pokazali kako se hrane pingvini, uz poučnu priču o njihovu načinu života u divljini te smo vidjeli kratku izvedbu koju su izveli timaritelji s dresiranim kalifornijskim tuljanima. Poslije akvarija zaputili smo se u centar grada gdje smo imali slobodno vrijeme za razgledavanje i istraživanje, a kasnije se vratili kućama. Navečer smo u školi imali team -building aktivnosti gdje smo se svi međusobno bolje upoznali, ali i zabavili.

Utorak je bio rezerviran za obilazak Hordamuseta – muzeja na otvorenom.  Ondje smo vidjeli stare kuće u kojima su nekada živjeli Norvežani te brodove kojima su nekada plovili, lovili ribu i obavljali ostale svakodnevne aktivnosti. Čamci su bili osnovno prijevozno sredstvo otočanima prije izgradnje mostova. Nakon obilaska bilo je vrijeme za užinu u prostoru muzeja, a kasnije smo se vratili u školu te su nam profesorice prezentirale raspored za srijedu. Nakon ručka u obiteljima, navečer smo se svi ponovno okupili u školi gdje smo vidjeli tradicionalne norveške nošnje te plesali naše tradicionalne plesove. Mi smo plesali grizlicu, a Španjolci i Norvežani svoje plesove. Većina nas se također okušala u učenju španjolskih i norveških plesova što nas je sve jako zabavilo i nasmijalo.

dan od najzanimljivijih dana sigurno je bila srijeda. Ujutro smo autobusom krenuli do Kystemusset muzeja gdje smo razgledali izložbu i posjetili uzgajalište lososa na sjeveru otoka Sotre. Ondje smo pogledali i dokumentarni film o uzgoju lososa te naučili mnoge činjenice o njima: kako se hrane, razmnožavaju itd. Također smo imali priliku vidjeti i ribogojilište uživo. Udaljeno je od muzeja te smo do njega morali ići gliserom, što je bio jedan od zanimljivijih trenutaka jer smo uživali u brzoj vožnji i prekrasnom krajoliku. Ondje smo iz prve ruke vidjeli kako se uzgajaju lososi, a čak smo imali i priliku nahraniti ih. Kasnije toga dana u školi su nas podijelili u nekoliko skupina. Svaka skupina imala je drugačije aktivnosti, npr. neki su pekli tradicionalni kolač „bola“, drugi su bojali dijelove broda, a treći su se okušali u „feltingu“, odnosno filcanju – izrađivanju kuglica od tekstila i vune.

Sljedeće jutro iskoristili smo u ekološke svrhe te smo od znanstvenika i aktivista za zaštitu okoliša učili o vrstama koje žive u moru i na obali otoka Sotre.  Među njima je bio i g. Kenneth Bruvik, dobitnik Kraljevske medalje časti za doprinos edukativnom radu i poučavanju o zaštiti okoliša. Nakon zanimljive nastave na otvorenom potrudili smo se oko čišćenja plaža i dijelova obale uz luku. Zajednički smo brzo očistili velik prostor od otpada; plastike, metala, stakla i sl. Nakon uloženog truda oko čišćenja, riješili smo kratki listić o morskim vrstama te njihovim razlikama u Norveškoj, Španjolskoj i Hrvatskoj, a kasnije se čak počastili i pizzom. Naravno, bila je u papirnatoj ambalaži koju smo pravilno sortirali u reciklažnu kantu! Navečer smo posjetili Sotra Arenu gdje smo gledali dramsku predstavu „Ei Vestside-historie“, koja se temeljila na Shakespeareovoj drami Romeo i Julija. Predstava je bila završni dio projektnog tjedna Škole, a u dvorani gdje se održala učenici su s nastavnicima predstavili rezultate i prodavali proizvode nastale tijekom razrednih projekata koje su odradili u tom tjednu.

Predzadnji dan našeg boravka ujutro smo došli u školu te radili plakate o naučenom sadržaju o Norveškoj. Zatim smo iste prezentirali, a kasnije su nam profesorice podijelile diplome te smo imali zajedničko slikanje. Kraj školskog druženja obilježili smo igrom i zabavom. Kako je bio lijep sunčan dan odlučili smo zajedno odigrati odbojku na školskom dvorištu. Oko 14 sati popodne otišli smo kućama svojih domaćina te smo ostatak dana imali slobodno vrijeme. Većina nas otišla je u Bergen na zadnje druženje prije odlaska.

Naspavali smo se i zadnje jutro proveli s obiteljima svojih domaćina te smo oko 13 sati s otoka Sotre krenuli prema aerodromu u Bergenu. Tamo smo se oprostili od svojih prijatelja iz Španjolske i Norveške te smo se ukrcali u avion koji nas je odveo do Kopenhagena. Ondje smo dočekali i drugi avion kojim smo oko 22 sata stigli u Beč. Iz Beča smo se autobusom uputili prema Koprivnici te smo stigli oko 3 sata nakon ponoći. Naše obitelji dočekale su nas na parkiralištu škole i tako smo završili ovo predivno i nezaboravno putovanje u Norvešku.

Zahvalni smo našim profesoricama koje su nas vodile i domaćinima koji su nas lijepo ugostili i omogućili nam da se ondje osjećamo kao kod kuće. Možemo reći kako je Sotra postala naš drugi dom u koji se možemo vratiti kada god poželimo i gdje će nas raširenih ruku dočekati naši novi prijatelji.

Dojmovi nekih učenika:

Luka Jajalo, 2. g: „Ovo sve je bilo nezaboravno iskustvo koje bih svakom preporučio. Bilo mi je drago upoznati se sa sjeverom Europe. Svidjela mi se hrana u Norveškoj i smatram srećom što sam iskusio i zimu i sunce u Norveškoj. Stvorio sam dobra prijateljstva koja će trajati.“

Korana Grgac, 1. d: „Ovo je nekima od nas bila prva Erasmus mobilnost iIi prva vožnja avionom i ja sam jedna od tih. Iskustvo je bilo odlično, od leta avionom do svakog detalja putovanja u Norvešku. Svima bih preporučila da posjete ovu posebnu državu i sama bih se vrlo rado vratila u nju. Mislim da su sve aktivnosti bile jako zanimljive i poučne te smo uz njih stvorili mnoga prijateljstva s djecom naših godina iz drugih država i tako obogatili svoj život.”

Lara Mikulinjak, 2. g: „Sotra, Norveška, prijatelji, sve su to riječi koje u meni bude nezaboravne uspomene i predivne osjećaje. Ovo je bilo moje prvo Erasmus putovanje te mogu reći da sam oduševljena. Domaćini su bili izrazito dragi i pristupačni, a lokacije zadivljujuće. Svakoj osobi koja želi putovati preporučila bih ovakvo iskustvo jer će zahvaljujući njemu upoznati nove ljude, kulturu i druge zanimljive stvari. Nadam se da ću jednog dana ponovno otići onamo i stvoriti neke nove uspomene.“