U okviru aktivnosti Fit4Thought Erasmus+ projekta proveli smo jedno kratko trijažno istraživanje vezano uz psihičko zdravlje naših učenika. Učenici drugih i trećih razreda (119 učenika), po slučaju odabrani,  rješavali su kratki Test otpornosti na životne događaje. Otpornost je naša sposobnost da se uspješno prilagodimo životnim stresorima te da počnemo što brže dobro funkcionirati u svakodnevnom životu. Moramo napomenuti da se tvrdnje ne odnose na školske situacije, već se radi o samoprocjeni nekih svojih osobina koje se smatraju važnima za generalnu životnu otpornost. 27% učenika procijenilo je sebe visoko otpornim, 56% ima prosječnu otpornost, a 17 % učenika ima sporiji tempo oporavljanja. Iako ukupni rezultati upućuju na zaključak da su naši učenici prilično otporni, moramo imati na umu da se radi o metodi samoprocjene i jednom trijažnom istraživačkom instrumentu koji nema veliku osjetljivost, što znači da je postotak  onih koji se sporije opravljaju vjerojatno i veći. No brojka od 17% nije zanemariva jer upućuje na učenike koji u ovom trenutku vjerojatno proživljavaju neku tešku životnu situaciju, a nemamo podatak o tome jesu li potražili i dobili stručnu podršku. Klinička istraživanja upućuju da su anksiozne i depresivne smetnje kod hrvatskih srednjoškolaca u porastu, a gimnazijalci su posebno ranjiva skupina što se tiče upravo tih oblika psihičkih poteškoća. Ovdje bi bilo važno spomenuti kako je depresija na 2. mjestu najčešćih zdravstvenih problema u svijetu, odmah nakon kardiovaskularnih bolesti (prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije). Kad pogledamo te podatke gotovo je nevjerojatno kako nam je i dalje neugodno govoriti o problemima sa psihičkim zdravljem. To naravno utječe i na sam oporavak, jer zamislite da ste pod stalnim pritiskom da „morate“ skrivati kako vas boli zub jerstrahujete da će vas u protivnom ljudi osuđivati i govoriti vam kako to možete pobijediti samo snagom volje te da vam zubar uopće ne treba!? Na kraju možemo zaključiti kako bi psihoedukacija trebala postati naša rutina u brizi o sebi, a posjet psiholozima i psihijatrima dio redovnih sistematskih pregleda. Upravo Fit4Thought Erasmus+ projektom želimo osvijestiti naše učenike kako su tjelesno i psihičko zdravlje jednako važni te su u konstantnoj interakciji tijekom cijeloga života pa svaka osoba ima odgovornost brinuti o svojoj dobrobiti.

Katarina Pecek i Jasmina Šandor

Komentari