Papir ili računalo?

Piše: Ivan Sršić

FRANzine objavljuje aktualne tekstove iz starih brojeva. Jedan je od njih i članak iz siječnja 2016. o uvođenju e-Dnevnika u GFG

Razredna knjiga u elektroničkom obliku, nakon probne nastavne godine u razredima prirodoslovno-matematičke gimnazije, zavladala je 2015./2016. i našom školom. Aplikacija koju je izradio CARNet omogućuje sve što i papirnata razredna knjiga (dnevnik), ali ima cijeli niz prednosti iz nastavničke perspektive. Učenicima i roditeljima e-Dnevnik omogućuje pregled ocjena, izostanaka, nastavničkih bilješki i rasporeda pisanih ispita

Zadovoljni ili ne

Prednosti? Na brz, jednostavan i pouzdan način nastavnicima i ravnateljima omogućuje se izrada različitih izvještaja o ocjenama i izostancima. Dodatna prednost je suzbijanje neovlaštenog unosa, ali i slučajeva krađe i nehotičnog ili namjernog uništavanja razredne knjige koji se ponekad javljaju školama. (http://www.carnet.hr/e-dnevnik) Znalo se to događati potkraj nastavne godine – nestajale bi razredne knjige, planula bi pokoja zbornica. Nedostatci? Budući da sve ovisi o tome koga pitamo, o dobrim i lošim stranama elektroničke razredne knjige pitali smo i nastavnike i učenike. Zahvaljujemo ravnatelju Vjekoslavu Robotiću i profesorici Kristini Ledinski na pomoći u provedbi online ankete.

Gimnazijalci o e-Dnevniku

Učenicima Gimnazije „Fran Galović“ ipak je bolji e-Dnevnik od klasične razredne knjige, ali nije riječ o uvjerljivoj većini jer tako misli 60 posto ispitanih. Bolji im je zato što imaju uvid u sve svoje ocjene, automatski izračunan prosjek, zato što se profesorima automatski pojavi oznaka kada ne smiju odgovarati i zato što im profesori ne mogu vidjeti ocjene iz drugih predmeta. Anketa je pokazala da 70 posto učenika uči više otkako imamo e-Dnevnik, ali i da 60 posto njih osjeća veći pritisak roditelja. Aplikacija nastavnicima signalizira ako učenik ima tri ili više od tri negativne ocjene. Većini učenika to smeta, no za 30 posto njih to nije nikakav problem. Na pitanje Kako ti roditelji pregledavaju ocjene? 40 posto učenika odgovorilo je da se roditelji služe njihovim korisničkim podatcima, 20 posto roditelja koristi se svojim podatcima, a 36 posto učenika odgovorilo je da im roditelji uopće ne pregledavaju ocjene (!).

Učenike smo pitali imaju li neke prijedloge za poboljšanje sustava e-Dnevnik, a oni su nam odgovorili:

  • Željela bih da profesori ne mogu vidjeti naše loše ocjene.
  • Maknite ga, molim vas!
  • Zbog malenih žutih trokutića profesori stvaraju predrasude i nisu profesionalni u pogledu ocjenjivanja.

Nastavnici o e-Dnevniku

Upitnik za nastavnike ispunilo je 38 profesora. Svi su se, kažu, lako prilagodili novom načinu administriranja, a čak 90 posto nastavnika ističe da aplikacija olakšava vođenje pedagoške evidencije. Samo 18,4 posto nastavnika nikada nije unijelo pogrešan podatak, a ostali (81,6 posto) pogriješi katkad, dok često ili vrlo često pri unosu podataka ne griješi nitko od anketiranih.

Učenici često propituju nastavničku objektivnost. Unatoč težnji objektivnosti, nastavnik je ipak nesavršen mjerni instrument, a 65,8 posto anketiranih nastavnika izjavilo je da u starim imenicima nije gledalo učeničke ocjene iz drugih predmeta. U žutim trokutićima (evidentiranju negativnih ocjena koje je učenik dobio u posljednjih mjesec dana) ništa sporno ne vidi 74 posto nastavnika. Njih 34 posto misli, međutim, da je nekorektno evidentirati u imeniku samo broj negativnih ocjena, a ne i odličnih. Uz to ide i stav 55 posto nastavnika da je nekorektno isticati u imeniku broj negativnih ocjena neovisno o broju predmeta iz kojih su dobivene.

Nepobitna je činjenica (za 95 posto ispitanih nastavnika) da e-Dnevnik pridonosi bržem i boljem informiranju roditelja o učeničkim postignućima. Tvrdnja da elektronički dnevnik može pridonijeti kvalitetnijim odnosima između učenika i nastavnika prihvatljiva je većini nastavnika (55 posto), da može poboljšati odnose između roditelja i nastavnika, misli samo 18 posto nastavnika, a da može poboljšati odnos između roditelja i djece, smatra svega 26 posto ispitanika.

Na kraju upitnika nastavnici su zamoljeni za komentar pa evo nekih:

  • Elektronički dnevnik ubrzava i olakšava unos podataka i ocjena. Roditelji su na roditeljskom sastanku više fokusirani na odnos učenika u razredu, a ne na ocjene jer imaju konstantan uvid.
  • Jedan komentar u korist klasičnog, papirnatog imenika: više sam imala “osjećaj” za ocjene kada sam otvorila imenik dok su kod e-Dnevnika ocjene više kao “brojevi na ekranu”.
  • E-dnevnik uvelike je skratio vrijeme, ali ne i količinu administrativnih poslova.
  •  Svakako ima područja koja bi se mogla poboljšati, ali e-Dnevnik je definitivno veliki korak naprijed.
  •  Daleko najveća prednost u odnosu na papirnati dnevnik je, po mom mišljenju, mogućnost pristupanja u bilo koje vrijeme i bilo gdje od velikog broja korisnika istovremeno te preglednost i urednost. Znatno mi olakšava posao i ne bih se nikad vraćala na papir. Što se tiče web pristupačnosti same aplikacije s informatičke strane, primijetila sam da ima neke mane vezane uz intuitivnost kretanja kroz sučelje, što je na početku nekim korisnicima stvaralo probleme.
  •  E-dnevnik olakšava posao razredniku, omogućuje brzu i preciznu komunikaciju prema roditeljima (te su na taj način roditelji pravovremeno obaviješteni o izostancima i ocjenama i imaju uvid u postignuća svoje djece – bilješke). Po mome mišljenju, najbitnije svojstvo e-Dnevnika eliminacija je subjektivnosti profesora prema učeniku spram ocjena iz drugih predmeta.

Prilog pripremio: Ivan Sršić

Komentari

komentara